Zabezpečená parkoviště
Informace o přínosu zabezpečených parkovišť vybavených celoplošným filtrem pro zbavení srážkové vody ropných látek a těžkých kovů pocházejících z úkapů motorových vozidel s následným vsakem vyčištěné vody do podloží.
V současné době, která se vyznačuje velkým rozmachem individuální automobilové dopravy, je důležitým úkolem dneška zabezpečit dostatek parkovacích a odstavných ploch pro všudypřítomná vozidla a to tak, aby negativní vlivy dopravních prostředků na vše kolem byly co nejvíce eliminovány.
Technologie, kterou našim zákazníkům, z řad veřejných investorů, podnikatelské sféry nebo soukromých osob dbajících na ochranu životního prostředí, zde nabízíme, tyto požadavky beze zbytku splňuje. Dokáže totiž zbavit dešťovou vodu dopadající na povrch parkoviště škodlivých příměsí (Ropných Látek a těžkých kovů). Výstupní znečištění RL je menší než 0,05 mg/l a ve spojení s distanční, vegetační nebo celoplošně vsakovací dlažbou a příslušnou podkladovou konstrukcí tuto (již čistou) vodu zasáknout do podloží bez nutnosti budování lapačů olejů s kanalizačními vpustěmi a navazujícím potrubím. Je tak výrazným způsobem zvyšována bilance podzemních vod. Jako další přidanou hodnotu celoplošný vsak rovnou do terénu snižuje riziko povodní při přívalových deštích a také výrazně šetří náklady na stočné, které je vodárenskými společnostmi u zpevněných nepropustných ploch účtováno.
Parkoviště pro osobní vozidla do 3,5 t (max.4,5 t) je možné postavit s celoplošně osazenou filtrační vrstvou CINIS® (chráněnou užitným vzorem a také ochrannou známkou), která všechny výše uvedené funkce zajistí.
Parkování nákladních vozidel nebo autobusů je řešeno odvodněním nepropustných ploch dobře odolávajících zvýšenému zatížení, do tzv. filtračních průlehů, které si sice nárokují další plochu přilehlou parkovišti, ale zato disponují také určitým akumulačním prostorem a dlouhodobě spolehlivou funkcí i proto, že filtrační vrstva CINIS je volně nasypána.
Přínosem těchto řešení je kromě daleko vyšší čistící schopnosti oproti běžným aplikacím i naprostá bezobslužnost a bezkonkurenční životnost souvrství při zachování vysoké účinnosti čištění. Při běžném znečištění se předpokládá vyčerpání sorpční kapacity filtrační látky CINIS až za více než 300 let. V případě havarijní situace a náhlého úniku většího množství oleje nebo nafty takto navržené parkoviště umožní jejich okamžité zachycení a při rychlém odtěžení souvrství nedojde k průniku nebezpečných kontaminantů do spodních vod (ještě je třeba uvést, že dlouhodobě a bez průniku do podloží je každý metr čtvereční takto zabezpečeného parkoviště schopen zachytit až 3 kg ropných látek, a to bez uvážení postupného biologického odbourávání RL).
Schématický řez zabezpečeným parkovištěm
Betonová distanční dlažba nebo celoplošně vsakovací dlažba o tloušťce 80 mm.
Drcené kamenivo bez hlinitých příměsí frakce 4–8 mm o tloušťce 40 mm.
Drcené kamenivo bez hlinitých příměsí frakce 16–32 mm o tloušťce dle návrhu PD a minimálně 200 mm.
Edef2 = 45 MPa
Drcené kamenivo frakce 16–32 mm o tloušťce 200 mm a plastová geomříž s oky 40 x 40 mm (Geogrid PP BX 2020) ke zvýšení únosnosti souvrství uložená cca uprostřed vrstvy. Při nižších požadavcích na únosnost zde lze odstranit geomříž a tloušťku vrstvy snížit na 100 mm.
S plošnou hmotností 115 g/m² z polypropylénu odolného vůči UV záření a min. stíněním 50 % od výrobce JUTA Dvůr Králové n. L.
Tloušťka vrstvy 100 mm (po zhutnění, před zhutněním je to cca 120 mm). Více o filtrační látce CINIS
S plošnou hmotností 115 g/m² z polypropylénu odolného vůči UV záření a min. stíněním 50 % od výrobce JUTA Dvůr Králové n. L.
Drcené kamenivo frakce 4–8 mm o tloušťce 40 mm.
Při nepříznivém hydrogeologickém posudku jsou nezbytné konstrukční úpravy pro zlepšení vsaku (např. vložením další drenážní vrstvy kameniva, převedením vyčištěné vody do místa s vhodnějšími vsakovacími vlastnostmi nebo také vytvořením vsakovacího objektu).
Poslední nebo jinak zajímavé realizace
zabezpečených parkovišť
Informace pro navrhování zabezpečených parkovišť vybavených celoplošným filtrem pro bezobslužné čištění úkapů z motorových vozidel znečištěných NEL a TK.
Technologie čištění vod znečištěných těžkými kovy, NEL a dalšími uhlovodíky z odpočívek a parkovišť u komunikací a dočasných parkovišť stavební a jiné techniky, dvorů a demontážních míst sběrných surovin apod., využívající systém CINIS, je založena na fyzikálně chemických vlastnostech sorbentu CINIS.
Vzdušná kapacita konstrukčních vrstev zabezpečeného parkoviště tvoří akumulační prostor pro záchyt přívalového deště. Projektant vychází vždy z hydrogeologického posudku dané lokality.
Navrhované technické řešení zabezpečeného parkoviště je v souladu s vodohospodářskou koncepcí dotací podzemních vod.
Na celoplošném filtru se sorbentem CINIS, vloženém do zabezpečeného parkoviště, probíhá čištění odpadních vod z motorových vozidel kontaminovaných NEL (neemulgovanými nepolárními uhlovodíky) a TK (těžkými kovy). Tyto vody vznikají při kontaktu dešťových vod s úkapy kontaminantů na zajištěné ploše parkoviště nebo komunikace. Vlastní čištění probíhá s výrazným podílem sorpce kontaminantů na filtrační náplň, s následným částečným bakteriálním odbouráváním u organických látek. Převažují pochody anaerobní, přecházející do aerobních a anoxických (potřebný kyslík si berou organismy ze sloučenin v náplni filtru)
Garantovaný výstupní obsah uhlovodíků je 0,05 mg (C10 - C40).l-1. Sorpční kapacita náplně s rezervou 100 % je 30 kg oleje na jeden m3 náplně CINIS. Sorpční kapacita pro těžké kovy je 300 – 600 gramů na jeden m3 náplně.
V záložkách níže jsou uvedeny normové vzorce a zásady využitelné pro konkrétní návrh zabezpečeného parkoviště
Koeficient filtrace
Koeficient filtrace (K) je teoretická veličina vyjadřující rychlost proudění vody při jednotkovém spádu v metrech za sekundu. Koeficient filtrace K (m/s) filtrační látky CINIS je 10-5 – 5 * 10-4.
K = koeficient filtrace (m/s)
Q = množství proteklé vody (m3)
L = výška filtrační vrstvy (m)
F = filtrační plocha (m2)
h = výška sloupce vody (m)
t = doba průsaku vody (s)
Měření probíhá v upraveném skleněném válci umožňujícím při dodržování konstantní výšky sloupce vody a zvolené filtrační vrstvě určit koeficient filtrace.
Výpočet množství proteklé vody za zvolený čas při daném koeficientu filtrace
K = koeficient filtrace (m/s)
Q = množství proteklé vody (m3)
L = výška filtrační vrstvy (m)
F = filtrační plocha (m2)
h = výška sloupce vody (m)
t = doba průsaku vody (s)
K = 10-5 m/s (CINIS)
L = 0,1 m
F = 100 m
h = 0,2 m
t = 3 600 s
Q = 7,2 m3 za jednu hodinu
K = 10-3 m/s (drcené kamenivo)
F = 100 m
h = 0,2 m
t = 3600 s
L = 0,1 m
dnes je tl. vrstvy v parkovišti 0,1 m
Q = 720 m3 za jednu hodinu
Výpočet doby životnosti filtru při tloušťce vrstvy CINIS 0,1 m po zhutnění
Výpočet doby životnosti (T) navrhovaného celoplošného filtru vzhledem k sorpci NEL
T = životnost filtru s náplní CINIS (roky)
K = sorpční kapacita (kg . m-3 filtrační látky CINIS)
V = objem filtrační látky (m3)
S = roční úhrn srážek (m/rok)
P = zabezpečená plocha (m2)
N = obsah NEL v znečištěné vodě (kg/m3)
norma pro odpočívky – 20 mg/l
K = 30 kg/m3
S = 0,5 m/rok
V = 81 m3
M = 0,1 m (tloušťka vrstvy CINIS)
P = 806 m2
N = 2 . 10-2
T = 300 roků
Z této hodnoty nelze odvozovat snížení mocnosti filtrační vrstvy vzhledem k dalším faktorům ovlivňujícím výsledky čištění. Tato vysoká životnost umožňuje zvládnout i lokální ekologickou „havárii“ při úniku NEL. Pro těžké kovy je hodnota T o 1 až 1,5 řádu nižší (cca 20 roků).
Odvodnění parkoviště po vyčištění kontaminované vody celoplošným filtrem
Součástí stavby parkoviště je i návrh na odvádění vyčištěné vody z celoplošného filtru pod parkovištěm.
V souladu s ČSN 75 9010 - Vsakovací zařízení srážkových vod, jsou v podstatě tři možnosti jak vyčištěnou vodu odvést, tj. celoplošný vsak stávajícím horninovým prostředím pod celoplošným filtrem, vybudování centrálních retenčních vsakovacích bloků nebo příkopů pod celoplošným filtrem s postupným vsakováním akumulované vody do okolního horninového prostředí těchto bloků, nebo odvod vyčištěné vody do kanalizace.
V případě, že z hydrologického průzkumu vyplyne závěr, že pouhá plocha pod zabezpečeným parkovištěm nepostačuje, je třeba využít přilehlých ploch pro vybudování „průlehů“ vybavených vloženými filtry na zvětšení vsakovací kapacity. Tímto opatřením odpadne vypouštění vyčištěné vody do kanalizace nebo recipientu.
V obou případech odvodu filtrované vody musí být splněna podmínka pro nutnou dobu prázdnění naakumulované vody do tělesa filtru, která je podle ČSN 75 9010 při dešti trvajícím 72 hodin, s intenzitou dlouhodobého srážkového průměru v dané lokalitě.
Výpočty pro celoplošný vsak pod filtrem
Qsrážkové = maximální odtok srážkových vod (m3/s)
Φ = odtokový součinitel podle ČSN 75 9010
S = odvodňovaná plocha v hektarech (ha)
i = intenzita návrhového 15-ti minutového deště periodicity n = 0,5 (rok-1) v (m3 . s-1 . ha-1).
Intenzita 15-ti minutového „přívalového“ deště je důležitou charakteristikou dané lokality.
Výpočet odtoku vody celoplošným vsakem
Qvsak = intenzita vsaku plochou pod celoplošným filtrem (m3/s)
S = odvodňovaná plocha (m2)
kf = koeficient filtrace horninového prostředí (m/s)
f = součinitel bezpečnosti vsaku (f ≥ 2)
Výpočet minimálního retenčního objemu celoplošného filtru
Přesný výpočet minimálního retenčního objemu není možno provést, protože závislost intenzity vodních srážek v intervalu 5 minut až 72 hodin je dán pouze tabelárně a liší se podle lokalit dle ČSN 75 9010, tabulka A.1.
Proto je potřeba provádět výpočty bod po bodu srovnáváním okamžitých objemů vody na přítoku filtru a odtoku horninovým prostředím opět v souladu s normou ČSN 75 9010 (odst. 6.2.5).
V grafickém vyjádření získáme křivku závislosti retenčního objemu na čase s jediným plochým maximem. Toto maximum představuje minimální retenční objem pro celoplošný filtr. Bylo by možno vytvořit jednoduchý program, který by výpočet provedl.
Výpočet doby prázdnění vsakovacího zařízení
Tpr = doba prázdnění vsakovacího zařízení (s)
Vvz = největší vypočtený retenční objem vsakovacího zařízení (m3)
Qvsak = intenzita vsaku plochou pod celoplošným filtrem (m3/s)
Retenční objem je třeba navrhnout tak, aby doba prázdnění nepřekročila 72 hodin.
Výpočty pro odvod vyčištěné vody centrálními vsakovacími bloky
Qsrážkové = intenzita odtoku srážkových vod (m3/s)
Φ = odtokový součinitel podle ČSN 75 9010
S = odvodňovaná plocha v hektarech (ha)
i = intenzita návrhového 15minutového deště
Intenzita 15-ti minutového „přívalového“ deště je důležitou charakteristikou dané lokality.
Výpočet statického retenčního objemu vsakovacího bloku naplněného kamenivem
Vvz = největší vypočtený retenční objem vsakovacích bloků (m3)
µ = pórovitost dané výplně vsakovacího bloku
Intenzita 15minutového „přívalového“ deště je důležitou charakteristikou dané lokality.
Porovnání statického retenčního objemu s objemem 15-ti minutového „přívalového" deště
V15 = Objem návrhového deště pro t = 15 minut (m3)
Základní nerovnost:
Retenční objem vsakovacího bloku musí být větší než objem „přívalového“ deště.
Výpočet intenzity vsaku plochou vsakovacího bloku naplněného kamenivem
Qvsak = intenzita vsaku plochou vsakovacího bloku (m3.s-1)
Pvsak = vsakovací plocha bloků - omočený obvod (m2)
kf = koeficient filtrace horninového prostředí v okolí vsakovacího bloku (m.s-1)
Porovnání intenzity vsaku vsakovacího bloku a intenzity „přívalového“ deště
Základní nerovnost:
Intenzita vsaku plochou vsakovacího bloku musí být větší než intenzita „přívalového“ deště.
Drcené kamenivo zrnitosti 4-8 mm, tloušťka vrstvy 30-50 mm na upravenou pláň parkoviště, na drenážní vrstvě musí být dosaženo (min.Edef,2=30 MPa)
Rašlový úplet z polypropylénových vláken, gramáží 115 g/m2 a min. stíněním 50 % odolný vůči UV záření (výrobce JUTA Dvůr Králové n. L.) v optimální šíři návinu, při pokládce ukládat s přesahem 10 cm jednotlivé náviny (jeho hlavní funkcí je zabránění nežádoucímu zatlačení spodní vrstvy drceného kameniva do filtrační látky CINIS).
Vysypaný materiál rozprostřít do výšky vrstvy (před zhutněním) 120 mm přímo na spodní rašlový úplet (přitom dbát na zamezení možnosti znečištění filtrační látky kolmatujícími příměsemi).
Pokud byl materiál déle skladován na staveništi a došlo k jeho vyschnutí, je vhodné navlhčení. Po zhutnění klesne tloušťka vrstvy z uvedených 120 mm na 100 mm
Pro zabránění nežádoucího zatlačení horní vrstvy drceného kameniva do filtrační látky CINIS (specifikace tohoto materiálu je stejná, jako u spodní vrstvy).
Na této spodní vrstvě drceného kameniva tloušťky 200 mm je dosaženo min. Edef,2= 45 MPa, kdy uprostřed této vrstvy je osazena geomříž. Drcené kamenivo musí být prosto kolmatujících příměsí (jíl, zemina, organické látky). Při nižším požadavku na únosnost lze odstranit geomříž a tloušťku této vrstvy snížit na 100 mm.
Při práci na hutnění je nutné se vyvarovat kontaminace souvrství minerálním znečištěním kolmatujícími příměsemi (např. hlínou, jílem, prachem atd.), které snižují až znemožňují průtočnost vody souvrstvím.
Toto kamenivo frakce 16 - 32 mm (o tloušťce 200 mm) má kromě statické funkce také vodoakumulační schopnost, čímž umožní okamžité pohlcení vody z přívalového deště a její následný pomalejší průsak filtrační vrstvou CINIS a dále do podloží. Dostatečné zhutnění je nezbytností.
Toto kamenivo frakce 4 - 8 mm se používá jako kladecí vrstva pro pokládku dlažby (tl. 30 - 50 mm).
Položení distanční betonové dlažby se zásypem distančních spár kamenivem frakce 4-8 mm nebo celoplošně vsakovací dlažby se zásypem spár štěrkopískem frakce 1-2 mm a závěrečné hutnění (např. hutnící deskou s gumovou hutnící plochou).
Nejméně pod jedním parkovacím místem na nejfrekventovanější části parkoviště je vhodné umístit pod filtrační látku CINIS vytvarovanou a vyspádovanou hydroizolační fólii zabezpečující odvod vyčištěné vody do kontrolní šachty.
Takto vyčištěná voda bude odváděna do kontrolní šachty vybavené akumulačním prostorem s přepadem do drenážní vrstvy. Z tohoto akumulačního prostoru bude možno odebírat vzorky vody pro kontrolu výsledků čištění.
V případě, že z hydrologického průzkumu vyplyne závěr, že pouhá plocha pod zabezpečeným parkovištěm nepostačuje, je třeba využít přilehlých ploch pro vybudování „průlehů“ vybavených vloženými filtry na zvětšení vsakovací kapacity. Tímto opatřením bude dosaženo opět bezobslužnosti parkoviště.
Provoz na zabezpečených parkovištích vyžaduje stejnou údržbu (úklid), jako běžná parkoviště (u kterých je ale nutno průběžně udržovat čistotu lapolů ropných látek). Je třeba se zde vyvarovat takových činností, jako je např. mytí silně zabláceného vozidla, což by způsobilo ucpání filtračního souvrství parkoviště.
Výše uvedené zásady návrhu se vztahují pro parkoviště s celoplošným filtrem pod jeho plochou pojížděnou vozidly o hmotnosti do 3,5 t (max.4,5 t). Tento typ provozu je zároveň šetrný pro plochu skládanou z distanční, vegetační nebo celoplošně vsakovací dlažby a je zárukou dlouhodobé životnosti takovéhoto parkoviště.
Pokud je třeba proti úkapům ropných látek zabezpečit plochy, po kterých se pohybují těžká nákladní vozidla nebo autobusy, je vhodné k tomu zvolit běžný (a nepropustný) povrch z asfaltu nebo lépe z dilatovaného železobetonu, který je maximálně odolný a dešťovou vodu potenciálně znečištěnou úkapy ropných látek odvést na plochy přilehlé (pokud jsou k dispozici). Zde její vyčištění a vsak do podloží zajišťuje tzv. průleh, který musí být navržen tak, aby dokázal zachytit špičkový přísun deště ve vztahu k velikosti odvodňované plochy a vsakovacím vlastnostem místního podloží.
Vlastní stavební realizace vsakovacího průlehu sestává v důsledném oddělení okolní zeminy od tělesa průlehu rašlovým úpletem s tím, že povrch tvořený např. široce dostupným kačírkem (praným a nezahliněným) je doplněn o 20 cm mocnou vrstvu filtrační látky CINIS a spodní drenážní vrstvu ze štěrkodrti, která zajistí akumulaci vyčištěné vody a její postupné prosakování do podloží. Separaci jednotlivých vrstev od sebe navzájem zajišťuje pouze rašlová tkanina z polypropylénu odolného proti UV záření (od výrobce JUTA Dvůr Králové n. L.) se stíněním min.50 % a plošnou hmotností 115 g/m2.
Z kačírku nebo štěrkodrti (příp. jiného podobného materiálu s ohledem na výtvarnou stránku prostoru). Zabraňuje větrné erozi v suchých obdobích. Mocnost akumulačních vrstev pro vyčištěnou vodu a vodu k čištění vypočítá projektant.
O plošné hmotnosti 115 g/m2 z polypropylénu odolný proti UV záření, se stíněním minimálně 50% od výrobce JUTA Dvůr Králové n. L.
Mocnost vrstvy alespoň 20 cm s koeficientem propustnosti minimálně 1 × 10-5 m/s.
O plošné hmotnosti 115 g/m2 z polypropylénu odolný proti UV záření, se stíněním minimálně 50% od výrobce JUTA Dvůr Králové n. L. Také zešikmené boky průlehu je třeba před pokládkou dalších vrstev od okolního terénu oddělit tímto materiálem (k eliminaci zanášení průlehu okolní zeminou). Kompletní řez průlehem je vidět v dále přiloženém technologickém předpisu pro návrh zabezpečených parkovišť.
Drcené kamenivo frakce 4–8 mm. Zajišťuje rozliv vyčištěné vody pod tělesem průlehu a její průsak do podloží.
Před návrhem průlehu je vhodné provedení hydrogeologického průzkumu pro seznámení se s vlastnostmi podloží v řešené lokalitě.
Tento podrobný technologický předpis stanovuje požadavky na návrh, provádění a kontrolu filtrační vrstvy CINIS při výstavbě pozemních komunikací a otevřených odvodňovacích zařízení. Materiál byl vypracován ve spolupráci se společností DSP a.s. a s využitím špičkově vybavené silniční laboratoře spolu se zkušebním polygonem.
Objevte další služby
Technologie CINIS spolehlivě odstraňuje ropné látky a těžké kovy, účinnost čištění dalších látek ověříme testováním, které provádíme na kontejnerové filtrační jednotce s odběrem vzorků pro návrh čištění a cenovou nabídku. Filtrační látka CINIS účinně čistí průmyslové odpadní vody, vodu z automyček, přírodních koupališť, železničního provozu a také srážkovou vodu ze střech a zpevněných ploch.